۱۳۸۹ آذر ۳, چهارشنبه

داستان هرم...



چند وقت پیش با مطلبی (به‌ظاهر جدی!) در فضای وب روبرو شدم که در اون نویسنده سعی داشت پرده از توطئه‌ای شوم برداره و بعضی از حقایق ناپیدا رو در جامعه رو کنه و پته‌ی بعضی‌ها رو بریزه روی آب. آقای نویسنده ادعا می‌کرد هر چی حجم هرمی شکل در کل عالم ساخته می‌شه، ردی از دست مرموز فراماسونرها رو می‌شه، جایی اون پشت مشت‌ها، در ساخت اون بنا شناسایی کرد، "چون هرم سمبل تفکر فراماسونری است". این نویسنده که ظاهرا از نویسندگان متعهد کشور هم هست، لیستی از بناهایی مانند مسجد نمایشگاه و مجلس شورای اسلامی و مسجد سعادت آباد رو نام برده بود و در آخر هم اشاره‌ای به آرامگاه بنیان‌گزار جمهوری اسلامی کرده بود و چهار حجم هرمی کنار مرقد رو هم که ظاهرا از خیمه‌های کربلا الگو برداری شده، سمبل نفوذ فراماسونری تا اعماق جامعه دونسته بود.
حالا بگذریم از اینکه احجام افلاطونی همین چندتا حجم مکعب مستطیل و هرم و استوانه است و بگذریم از اینکه حتی قبل از فراماسونری در بعضی بناهای سنتی مثل بقعه‌ شیخ زاهد گیلانی، در لاهیجان، هرم مانندی روی مقبره قرار داشته،... چیزی که قضیه رو برای من جالب کرد واکنش سریع مسئولان و متولیان امر به کشف این توطئه بود.
ممنوعیت به کارگیری معماری غربی در تهران !!! (مقامات شهری تهران اعلام کردند که ساختمانهای هرمی شکل را به دلیل "عدم تناسب" آنها با فرهنگ ایرانی و اسلامی از معماری این شهر حذف می کنند)
اول باور نمی‌کردم، اما خبر صحت داشت. وقتی این تصمیم که توسط دکتر فلان، معاون محترم شهر تهران، اعلام عمومی و بعد ابلاغ می‌شه، شاید دو معنا بشه ازش برداشت کرد:
اولا، بلاهت تا خرخره‌مان بالا آمده و مغز خر خوردیم (دور از جون شما) که یک شبه همان خر برمان می‌دارد که یا حسین مظلوم، دست استعمار عیان شد و بگیرید و ببندید و تا دیر نشده هرم‌ها را مخروطی و گنبدی کنید....
دوما، قضیه چیز دیگه‌ یه؟ ضوابط ساختمان‌های هرمی شکل غلط یا درست، تدبیر نیم‌بندی بود برای کنترل ساختمان‌های بلند و برج‌هایی که از گوشه و کنار شهر سر در می‌آوردن تا حداقل اگر حریف برج سازی نمی‌شیم، حداقل تا حدودی عوارض جانبی این برج‌ها مانند سایه‌اندازی و ارتفاع‌شون رو تعدیل کنیم. به‌هر حال این تنها ضابطه‌ای بود که نیم‌بند مهاری می‌زد به شهوت برج سازها... و در این مدت هر اتفاقی افتاده، ظاهرا دکتر‌های شهرداری هم دنبال بهانه‌ای بودند تا از شر این نیمچه ضابطه هم خلاص شوند و چه بهانه‌ای بهتر از ساحت فرهنگ اسلامی و ایرانی.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

خوشمان آمد ولی معمار شما خودتان از یک تنوری توطئه شروع کردید ( از نوع ناسیونالیتیش شاید) و به یک تئوری توطئه دیگه رسیدید (البته از نوع کاپیتالیستیش)